«Ромашкою» групу свою ми назвали,

Малята в ній ніби пелюстками стали.

І дружно і весело в нас малюки

Навчаються й граються тут залюбки»

 

Вихователі:

Євдокимова Н.О.                        Виродова Н.О.

 

Помічник вихователя:

Пивоварова Г.І.

Ми розвиваємо:

Р – рішучість

О  особистість    

М  мовлення

    А  артикуляцію

       Ш  шанобливість

     К  креативність

А активність

     Нашу групу відвідують  24 дитини: з них 13 хлопчиків та 11 дівчаток. Діти розумні та талановиті.

     Наші вихователі працюють над розвитком зв’язного мовлення дітей шляхом використання прийомів мнемотехніки.

Консультація для батьків

«Розвиток мовлення дітей 4 - 5 років. Використання прийому моделювання у розвитку зв'язного мовлення дітей»

      Мова - одна з найважливіших ліній розвитку дитини. Завдяки рідній мові дитина входить у наш світ, отримує широкі можливості спілкування з іншими людьми. Мова допомагає зрозуміти один одного, формувати погляди і переконання, а також відіграє величезну роль в пізнанні світу, в якому ми живемо.

     Мова дана природою від народження, а ми - дорослі докладаємо чимало зусиль, щоб вона була розвинена своєчасно і правильно.

     Які ж особливості мовлення дітей п'ятого року життя:

1. Обсяг і характеристика словника.

2. Стан граматичного ладу.

3. Стан звукової культури мовлення.  

4. Особливості зв'язного мовлення.

Розглянемо коротко кожен розділ.

    1. Словник

    Основна наша з вами, батьками, завдання - розширювати і активізувати словник, розвивати якісний зростання (ознаки і властивості).

    Здійснюємо добір дій до предмета: метелик літає, повзе змія, хлопчик біжить за дівчинкою і т.д.

    Вчимо підбирати ознаки: Який? Яка? Яке?

    «Що це?» - «Шапка», «Шапка яка?» - «Красна, тепла, в'язана, хутрова, дитяча, красива і т.п.». Домагаємося і заохочуємо, якщо дитина підбирає кілька прикметників до одного слова.

    У цьому віці особливу увагу приділяємо словами - антонимам (з протилежним значенням). Протягом дня проводимо дидактичну гру «Навпаки». (Знайомство з Незнайкой, який все говорить навпаки. «Подивися на вулиці сніг білий». А він у відповідь: «Ні, сніг чорний» тощо)

    У розвиваючому середовищі набори картинок: чистий - брудний, сухий - мокрий, товстий - тонкий і т.п. Я показую картинку, дитина знаходить і називає з протилежним значенням.

    Вивчаємо слова - узагальнення за темами: «Одяг», «Взуття», «Овочі», «Фрукти», «Меблі», «Тварини». Закріплюємо та поглиблюємо знання про дитинчат тварин: лисиця з лисенятами, свиня з поросятами, собака з цуценятами і т.д.

    Велике значення приділяємо знайомства з професіями. Робота починається зі знайомства з родиною: «Твоя мама (тато) працює? Ким?

    Увагу дітей привертають багатозначні слова: ручка - рука дитини, у двері, у предметів; новий рік, костюм, будинок, день і т.п.

2. Формування граматичного ладу мови.

    Що ж це таке?

    - Вправляти дітей у вживанні імен іменників у множині. «Я тобі кажу про один предмет, а ти скажи про багато предметів. У Каті - відро, у Саші відро.     Що є у Каті і у Сашка? (Відра)».

    Ці вправи викликають труднощів у дітей, тому змінюються не тільки закінчення (олівець - олівці), але й саме слово (вухо - вуха).

   - Вчимо утворювати форму родового відмінка множини іменників (чого немає?; з прийменником без). Наприклад: Біля будинку немає дерев. В акваріумі багато рибок. На столі коробка без олівців.

    - Вправляти в узгодженні прикметників з іменниками (у роді , числі). «У нас все синє-небо, сукні; стрічка (синя); олівець (синій); квіти (сині)».

    - Узгодження числівників з іменниками. «Порахуй, скільки предметів: картинки із зображенням від 1 до 5 (рушник, блюдце, плаття, яйце)».

    Наприклад, дидактична гра «Півень».

    «Про що можна сказати у півня одна? (голова, борідка). А про що у півня можна сказати два? (два крила, два ока). Про що можна сказати? (один хвіст, один дзьоб). А чого у півня багато? (пір'я)».

    - Вчимо користуватися дієсловами в наказовому способі. Навчаємо спряжению дієслова (хотіти). «Я хочу подивитися книгу. Сергій хоче подивитися книгу. Діти хочуть подивитися книгу».

    «Катя, принеси, будь ласка, ляльку». Момент виховання при використанні дієслів у наказовому способі - не забуваємо чарівні слова (будь ласка, спасибі).

   - Вправляти у вживанні присвійного займенника (мій). Запропонувати дітям придумати предмети, про які можна сказати : мій, моя, моє, мої, мій стілець, моя книга, моє вікно, мої іграшки.

    - Вчимо правильно вживати прийменники (на, у, за, з, з, під, до, над, між, перед).

    Дидактична гра «Знайди, де сховався зайчик?»     

    - Вправляти в утворенні іменників за допомогою зменшувально-пестливих та інших суфіксів. Пропонуємо дитині назвати ласкаво всіх членів родини: брат - братик, сестра - сестричка.

    - Вчимо утворювати дієслова за допомогою приставок, показуючи картинки, де виконуються дії. (Лисичка прибігла, втекла, перебігла, вибігла)

    - Вправляти в утворенні прикметників від іменників. (Сумка зі шкіри - шкіряна; варення з полуниці - полуничне).

    - Вчимо складати з слів словосполучення і речення. (Показ картинок: «Що робить мама?» Пропонуємо скласти речення зі словом «миє». «Мама миє посуд. Що ще миє мама?»

    3. Третій компонент усного мовлення - розвиток і вдосконалення звукової культури мовлення. Перед нами, дорослими, стоїть завдання розвивати фонематичний слух. Ми вчимо визначати звук у слові, коли він виділяється голосом (з-з-сова) і не виділяється (Скажіть, чи є в цьому слові звук (н) - нога?); здійснювати вибір з двох предметів із заданим звуком.

Протягом дня я проводжу артикуляційну гімнастику (вправи розроблені і поміщені у картотеку), спеціальні вправи на розвиток мовного дихання (ігри на піддування і промовляння фраз, що складаються з 3-5 слів на одному видиху (вдих - видих зі словом «мяу-мяу-мяу»).

    4. Четвертий розділ - зв'язкова мова. Розвиток зв'язного мовлення відіграє провідну роль і займає центральне місце по роботі з розвитку мовлення    в нашій групі. Тільки володіння різноманітними навичками зв'язного мовлення дозволяє дитині здійснювати повноцінне спілкування з однолітками і дорослими, поділитися враженнями та отримати необхідну інформацію.

    На початку року , провівши діагностику, я виявила такі недоліки:

  •     короткі зв'язні висловлювання;
  •     відрізняються непослідовністю, навіть якщо зміст знайоме дитині;
  •     фрагменти висловлювань логічно не пов'язані між собою.

    Проаналізувавши, зробила висновок, що знання дітей достатні, згідно з віком, але оформити їх у зв'язні мовленнєві висловлювання дитина не може.

    Для себе я поставила наступні завдання:

  • -розвивати зв'язне мовлення дітей;
  • -навчити фантазувати, придумувати і переповідати казки і розповіді;
  • -познайомити з простими прийомами запам'ятовування;    
  • -розвивати логічне мислення;            
  • -вміти формулювати свою думку;
  • -вміти розуміти мова оточуючих.

    Проаналізувавши програму, вивчивши додаткову літературу, прийшла до висновку, що одним із способів планування зв'язкового висловлювання може служити прийом наочного моделювання, який можна використовувати в роботі над усіма видами зв'язного монологічного висловлювання (переказ; складання розповідей по картині, описовий розповідь, творчий розповідь).

    У ході використання прийому я знайомлю дітей з графічним способом надання інформації - моделлю. Це можуть бути геометричні фігури, силуети, контури. Спочатку я використовую геометричні фігури, формою і кольором нагадують заміщення предмет (зелений кружечок - жаба, білий - зайчик, квадрат - будиночок тощо).

    Потім діти вибирають заступники, без урахування зовнішніх ознак об'єкта. Я вчу їх орієнтуватися на якісні характеристики (добрий, боягузливий, сильний тощо). Тут в якості моделі може бути представлена смужка різнокольорових кіл, інших геометричних фігур.

    Розглянемо прийом моделювання на переказі. У цьому виді треба виділити основні частини почутого тексту, пов'язати їх між собою, а потім у відповідності зі схемою скласти розповідь. Починаю роботу з простих знайомих казок типу «Колобок», «Теремок». Щоб навчити дітей послідовно викладати сюжет, використовую наочні моделі. Я розповідаю казку, а діти виставляють символи - заступники героїв казки. Я домагаюся, щоб дитина викладав символ, відповідний епізоду, який звучить в даний момент. Спочатку символами служать картинки або силуети, а потім замінюються геометричними фігурами.

    Надалі я планую вчити наших дітей складання оповідань по сюжетної картині, опису предметів і складання творчої розповіді, казки.

    Проводячи такі заняття, я прийшла до висновку, що у дітей підвищився інтерес до даного виду діяльності, тому що діти вчаться планувати свою промову.

    У розвиваючому середовищі представлені схеми для переказу казок «Ріпка», «Теремок», «Колобок»; для описових розповідей про тварин, пори року, що відповідає програмі та віком дошкільнят.